Glede na to, da je motor sestavljen iz "kosov" ni razloga, da se nebi človek sam lotil osnovnih servisnih posegov ki vsebujejo (menjavo olja motorja, menjavo filtra olja, menjava cink protektorjev ali anod, menjava svečk, menjava impelerja etc...). V pomoč nam je lahko tudi "kosovnica", ki se nahaja na straneh proizvajalca motorjev (Yamaha).
Za servisiranje Yamahe sem se odločil zaradi tega, ker se mi zdi cena na servisih pretirano visoka. Za osnovni servis motorja na obali vzamejo od 200-350 EUR.
Veliko ljudi se odloča za servise pri pooblaščenih serviserjih ker menijo da je tako pač najboljše in ker dobijo žig v servisno knjigo.. Ker uporabljam čoln izključno jaz oziroma 100% ga vozim samo jaz poznam vsako cako na svojem čolnu in tudi bolj sem siguren če vem kaj sem opravil - popravil. Res pa je, da se ljudje ne odločajo za samostojen poseg v kolikor je motor še v garanciji.
Kako se lotit servisa?
Prva stvar je zaupanje v samega sebe :)
Druga stvar je malo tehničnih izkušenj (kam se vijak odvija in kam zavija)
Tretja stvar je pregled kosovnice
Četrta stvar je nabava original delov ali delov od konkurence (sicer eno in isto le cena je pri prvih 4x večja).
Orodje se sestoji iz križnega izvijača, ploščateg izvijača, ključa 14 in 13, ključ za filter (prodajajo na vsaki bencinski), mast, posoda za odpadno olje, krpa za brisanje oljnih madežev in olja..
Za začetek si oglejmo motor:
- ključ 13 in 14
- izvijač križni in ploščati
- ključ za filter olja
- komplet 4 svečk ki so specificirane na posameznem motorju (LFR6A NGK)
- filter olja
- 3x cinkove anode (blok motorja)
- mast za vijake
- olje za motor
- olje za v peto motorja - menjalnik
Izpust starega olja iz motorja:
- Vijak za izpust olja se nahaja v gumijastem tulcu, ki služi kot neke vrste "lij" kadar menjujemo olje..
- Pripravimo si "gedore" na podaljšku številka 14 in primerno posodo za cca 5 litrov starega olja. Jaz sem uporabil kar plastično kantico..
- Odvijemo vijak in ga povlečemo iz odprtine..
- Zaradi "usipa" olja nastavimo kantico pod tulec v katerega se bo izteklo staro olje.
- Na "gedori" nam ostane vijak in "bakrena podložka"...
- Olja mora biti cca 4.5 - 4.8 litra.
Staro olje odnesite v zbiralnik na bencinsko črpalko
Na desni strani motorja se nahaja:
- Filter olja,
- Cink anoda
- 2x tuljave za vžig
Odvijačiti moramo filter olja.. To naredimo s posebnim ključem za filtre, ki ga dobimo v vsaki trgovini... nekateri ključi so taki kot je moj (jermen) nekateri pa imajo verigo..
Ker se filter olja s časom "zapeče" je potrebno malo več moči pri odvijanju filtra.. Pri temu moramo paziti da nam jermen ne zdrsne saj lahko poškodujemo senzor temperature ki je tik ob filtru olja na bloku motorja..
Ker je potrebno malo več moči pri odvijanju se lahko filter deformira.. kar pa ni nič narobe ker ga bomo itak zamenjali z novim..
- namestiti moramo nov filter
- tesnilo filtra namažemo z oljem in ročno privijačimo na motor. Pazimo da ga ne zatisnemo preveč saj ga kasneje bomo težko odvili!!!
- preverimo da smo privili vijak za izpust olja na motorju! (če vijak vsebuje bakreno podložko jo zamenjamo z novo saj se baker ob privitju deformira in služi kot tesnilo)
Filter privijemo na mesto kjer je bil star
- Odvijemo čep na motorju in nalijemo sveže olje ;)
Olja nalijemo 4.5 litra (kot je navedeno na motorju)
Nivo olja preverimo s šibko kot pri avtu. Nahaja se desno ob bloku motorja če gledamo motor iz zadnje smeri proti premcu čolna. S tem smo zaključili postopek menjave olja v motorju.
Menjava svečk na motorju
-Svečke na motorju se nahajajo pod plastičnim pokrovom, ki sem ga na zgornji sliki že odstranil
-Odvisno od števila cilindrov je tudi število svečk
-Vsaka svečka je povezana s kablom, ki gre na vžigalno tuljavo katera proizvaja visoko napetost, ki je potrebna da preskoči iskra med elektrodo svečke.
-Kabel na svečkah je označen z 1,2,3,4 saj ne smemo zamešati vrstnega reda ker nam motor ne bo več pravilno deloval. (vprašanje če bi sploh vžgal. V mojem primeru so kabli označeni z številkami).
-Ko odstranimo zaščitni pokrov izvlečemo kabel iz vsake svečke posebej
-Za odvijačenje svečke uporabimo cevni ključ, ki je priložen motorju ali pa ga kupimo na bencinski črpalki
-Svečke nato odvijemo iz cilindrov motorja in jih zamenjamo z novimi
-Ko so svečke privijačene nataknemo kabel na svečko in se prepričamo da je vse kot mora biti (vrstni red kablov).
Primer nove in stare svečke
Menjava cinkovih anod
Kot sem že zgoraj napisal so v glavi motorja 3 cinkove anode katere je potrebno redno menjati.. Cinkove anode služijo zaradi tega, ker se v motorju zaradi slane vode in različnih kovin pojavi galvanski tok.. Cinkove anode se zato žrtvujejo in s tem preprečijo, da bi galvanski tok "pojedel - pobral" stene motorja... V glavi motorja je to še posebej občutljiva zadeva, saj se za tankimi stenami nahajajo bati. Predstavljamo si lahko kaj bi pomenilo, ko nam bi galvanski tok "pregrizel" steno ;)
Anode odvijemo s ključem 12 (dva vijaka).. izvlečemo kos iz motorja ter s ključem odvijemo anodo iz nosilca.. Anodo zamenjamo z novo in zadevo montiramo tako kot je bila pred tem..
Stara in nova anoda:
Zamenjane vse tri anode
Kontrola črpalke goriva
Odvijačimo tri vijake in pridemo do črpalke benzina.
Črpalko očistimo s komprimiranim zrakom, da odstranimo morebitne smeti.
Bodite pozorni na membrano označeno z rdečo barvo. Membrana ne sme biti poškodovana oziroma ne sme kazati znake poškodbe (preperela guma).
Filter goriva
Se nahaja na levi strani motorja. Filter odvijemo in zamenjamo ali očistimo.
Pozorni moramo biti na O-ring filtra, da ga ne poškodujemo. Preden pritrdimo filter na motor moramo oring namazati z oljem ali mastjo.
Drenaža vode iz črpalke goriva
Na bloku motorja se nahaja vijak s katerim izpustimo "vodo", ki se je nabrala v črpalki goriva. Bodite pozorni, da vijaka ne odvijete do konca, saj boste imeli problem za ga postavit nazaj na mesto! (težko dostopno)
Senzor temperature vode v bloku motorja
Senzor je termoupor, ki nadzira temperaturo vode v bloku motorja.
V kolikor se temperatura poveča (slabo hlajenje) se vklopi alarm.
V primeru, da se senzor pokvari lahko na lastno odgovornost senzor premostičimo z uporom vrednosti 2.5 Kohm.. (ampak to le če se zavedamo, da je senzor na motorju v okvari.)
Senzor pritiska olja v motorju
V primeru okvare senzorja za pritisk olja v motorju lahko kabel spojimo z maso (ohišjem) motorja in tako mostičimo signal (NC normaly closed).
Senzor se aktivira če pristik naraste nad 1.5 bara in je v statusu NO (normaly opened).
Termostat vode
Na zgornjem delu pri zobatem jermenu se nahaja termostat.
Dobro ga je redno pregledati in v primeru da se na njemu nahaji vodni kamen - apnenec ga potopimo v (viakal ali wcnet) in s ščetko odstranimo kamen.
Delovanje termostata preverimo tako, da termostat potopimo v vodo 50°C-60°C. Ventil se pri tej temperaturi "odpre".
Prostor kjer je fiksiran termostat očistimo in podmažemo z mastjo, da ga lažje montiramo v ohišje.
očistimo apnenec
očiščen termostat
Kontrola zobati jermen
Dobro je preveriti zobati jermen.Jermen povezuje glavno gred z dvema odmičnima. V primeru da se jermen poškoduje nam lahko uniči motor (povije ventile).
Jermen preverimo na ogled (ne sme kazati razpok in ne sme biti mlahav.
Praviloma bi morali jermen menjati vsakih 5 let ali 500 delovnih ur.
Zobati jermen se ne sme upogniti za več kot 10mm!!
Pri pregledu motorja lahko preverimo "fazo" motorja.. Na odmičnih gredeh (zobnikih) se nahaja "puščica". Ko motor zavrtimo na roke se morata puščici na odmičnih gredeh "poklopiti"
Glavno gred ročno obrnemo na oznako TDC (top death center) zgornja mrtva točka..
faza na odmičnih gredeh se mora ujemati!
Podmazovanje motorja
Motor je potrebno podmazovati na mestih, ki so predvidena za "mazalko - mazalico". Uporabljamo vodoodporno mast in ne "litijevih, ki v stiku z vodo strdnejo".
Kontrola semering-a na osovini - propelerja
Dobro je preverit, ali je semering na osovini motorja, kjer pride fiksiran propeler nepoškodovan. V nasprotnem primeru bomo imeli v menjalniku vodo + olje!
Menjava olja v peti motorja
Za menjavo olja v peti potrebujemo posodo za staro olje, izvijač (ploščati), nove podložke, olje za menjalnike ter pumpico za olje s katero bomo olje "nalili" v peto motorja.
Olje vbrizgujemo od spodaj navzgor (verjetno) zaradi tega ker s tem izpodrivamo zrak, ki je v notranjosti pete.. Če bi nalivali olje iz vrha navzdol bi v motorju po vsej verjetnosti ostali baloni zraka ki zaradi gostote samega olja težko prehajajo na površje..
Na peti motorja odvijemo spodnji vijak
Ko vijak odvijemo priteče olje....
- pri olju bodite pozorni.. Če je olje "belo" pomeni da je nastala emulzija in da v peto motorja nekje pronica voda.. morda so šli semeringi pri osovini motorja!
Ko se olje izteče pripravimo novo olje in ga nalijemo v "pantigano"..
V luknjico na spodnji strani pete vstavimo cevko in pričnemo pumpati olje v motor.. Ko se pumpica isprazni hitro nastavimo vijak ali prst na spodnjo luknjo na peti da nam olje nebi ušlo (ker je olje "gosto" ni strahu da se nam bi razlilo).
Pripravimo novo "pošiljko" olja in spet pumpamo....
Ko je olja dovolj se ta pojavi na zgornji luknji pete.
Takrat zatisnemo spodnji vijak in nato še zgornjega.. ali pa obratno..
S tem postopkom smo končali osnovni servis izvenkrmnega motorja, ki so ponavadi opravi pred sezono. Preventivno preverimo še komande (zajle). V primeru trdega volana lahko zamenjamo tudi "pletenico" (ultraflex), ki povezuje volan in mehanizem za obračanje motorja.
Pa veliko sreče pri servisiranju..
vir:
-večina slik je mojih
-nekaj sem jih pobral iz formua gommonauti.it
Ni komentarjev:
Objavite komentar