nedelja, 8. september 2019

Zamenjava ščetk na zaganjaču - Yamaha F80-F115

Po sedemnajstih letih uporabe motorja se je nanekrat pojavila težava z zagonom motorja. Ta je težko vžigal in pomislil sem, da bo potrebno zamenjati akumulator na čolnu. Po zamenjavi akumulatorja je zgodba bila še vedno enaka. Poizkusil sem premostiti glavno stikalo vendar brez uspehov. Tretji poizkus je bil, da sem naredil dva krajša kabla (1.5 m) ter nanje povezal motor in akumulator. S tem sem izključil možnost, da bi bili slabi "kabli" (nekateri mehaniki so mi svetovali, naj poizkusim z drugimi kabli, saj lahko kabli z leti uporabe na morju oksidirajo). Tudi z uporabo krajših kablov težava ni izginila. 

Odločil sem se preveriti zaganjač in ščetke zaganjača. Postopek pregleda in menjave ščetk ni težaven in ga bom opisal v nadaljevanju. Pred posegom se prepričajte, da izklopite napetost na napajalnih kablih.

Zaganjač je potrebno najprej  odstraniti iz motorja. Ta je na blok motorja privijačen s tremi vijaki (na sliki spodaj) označenimi z 1,2,3. Pred odstranitvijo zaganjača najprej odstranimo napajalne kable, ki so označeni s številkami 4,5 nato pa odvijemo še vijake 1,2,3. Na releju za "start" zaganjača odvijemo vijak in snamemo žico, ki je na spodnji sliki črne barve.

Zaganjač

Pripravimo si delovno površino ter na mizo razgrnemo staro brisačo ali cunjo. Zaganjač razstavimo tako, da odvijemo dva daljša vijaka, ki združujeta zgornji del zaganjača in spodnji del zaganjača (v sredini je ohišje z magneti). Vijaka odstranimo in zgornji del zaganjača ločimo od črnega dela ohišja v katerem do magneti. Nato odstranimo še ohišje z magnetom. Ostane nam "rotor" elektromotorja, ki je privijačen s četkami na spodnji del ohišja (slika). Za ločitev rotorja in ščetk od spodnjega ohišja morate odviti dva vijaka na spodnji strani ohišja.

Spodnji del ohišja
V rokah nam ostane rotor s ščetkami ter okrogel "nosilec", ki je zaskočen na osovino rotorja. Odstraniti je potrebno okrogel nosilec. Pomagamo si z manjšim izvijačem in kladivom.Izvijač vstavimo v okroglo luknjo (pod rdečo puščico ) ter s kladivom potolčemo po izvijaču. Okrogel nosilec bo tako "izstopil" iz utora. Nosilec nato očistimo. 

nosilec
nosilec

Nosilec s šetkami snamemo iz rotorja. V mojem primeru je bilo polno prahu, zato je dobro, da na mizo postavite kakšno staro "krpo" ali kos "kartona".

Razstavljen rotor in ščetke

deli zaganjača brez nosilca s ščetkami

Rotor je potrebno dobro očistiti. Tega lahko očistimo z bencinom ali spray-em za čiščenje avtomobilskih diskov. Po čiščenju prahau je potrebno utore na kolektorju očistiti z ozkim predmetom. Sam sem uporavil kar "top" olfa nož s katerim sem spraskal prah iz utorov.

čiščenje utorov na kolektorju
Po čiščenju je priporočeno obrusiti kolektor s finim smirkovim papirjem. Če so na kolektorju vidne večje "poškodbe", ga je potrebno postružiti. 
očiščen kolektor
Iskanje ustreznih ščetk mi je povzročilo kar nekaj preglavic, saj sem na internetu pod originalno šifro zaganjača dobil le "original" yamaha ščetke, ki pa so cenovno kar zasoljene ( 67F8184000) = 159 EUR. Z nekaj iskanja po spletu sem naletel na ščetke, ki se uporabljajo v vozilih "Opel Corsa" in ostalih. Ščetke, ki ustrezajo Yamahinemu zaganjaču lahko poiščete na ebay-u ali v kateri koli trgovini z avto deli pod šifro " VAUXHALL 137121 C/13(88)" ali "Hitachi starter 2114-73105".
oznaka ščetk konkurenčne znamke
nove ščetke
Cena konkurenčnih ščetk se giblje okoli 10-15 EUR.

Z malo spretnosti je potrebno ščetke natakniti na kolektor zaganjača. Ko je nosilec s ščetkami nataknjen na kolektor, moramo vstaviti še okrogel nosilec. 
okrogel nosilec postavimo nazaj na mesto
Rotor nato vstavimo ohišje zaganjača in ga v obratnem vrstnem redu spet sestavimo. 

Zgornji del zaganjača, kjer so vidni trije zobniki namažemo z mastjo.


Zaganjač sestavimo in ponovno vstavimo na svoje mesto. Povežemo kable in delo je končano.

Zaganjač pred posegom:

Zaganjač po posegu:





Ni komentarjev:

Objavite komentar